De aproape un an trăim cu toții parcă într-un roman apocaliptic, care continuă să se scrie zi de zi. Viața tuturor a fost dată peste cap. Trăim pandemia cel puțin dramatic, mulți dintre noi chiar tragic, uitând că marile probleme ale omenirii nu au dispărut odată cu ea și în momentul în care se va sfârși ne vom confrunta cu ele probabil într-o formă mai gravă.
Protejarea resurselor naturale ale planetei a fost și va rămâne
motiv de îngrijorare majoră pentru viitorul omenirii, iar romanul Istoria apelor ne readuce în atenție importanța apei pe
Pământ, în condițiile în care am conștientizat mai mult ca oricând în ce măsură depindem de grija celorlalți.
Romanul împletește
în capitole succesive două fire narative plasate în locuri și perioade
distincte. Cele două povești sunt interconectate, capitolele alternează și formează
un tablou al impactului pe care industrializarea și încălzirea globală îl au
asupra planetei, dar mai ales asupra
relațiilor interumane, mai cu seamă la nivel de familie, de cuplu și de generații.
Una dintre povești o are în centrul său pe Signe, o femeie de șaptezeci de ani care se aventurează să traverseze oceanul în barca primită când împlinise optsprezece ani, bântuită fiind de pierderea marii iubirii. A trăit toată viața în Norvegia, luptând pentru protejarea resurselor naturale. Autoarea ne-o descrie plastic drept o micuță doamnă cenușie, cu o căciulă scămoșată, bătrână precum muntele, precum ghețarul Blaffona. E permanent bântuită de trecutul său, de relația cu mama sa și cu Magnus, bărbatul iubit, de amândoi despărțind-o felul fiecăruia de a raporta la natură. În cazul mamei, protejarea unui rîu, în cazul lui Magnus, protejarea ghețarului.
Exploatarea industrială a apei pentru producerea
energiei și a gheții (luate din mediul ei natural pentru a pluti în băuturile
scumpe din alte țări) ne este înfățișată din perspectiva distrugerii frumuseții
naturii, dar mai ales a distrugerii mediului de viață al unor viețuitoare, cum
ar fi mierlele de râu și midiile. Autoarea își pune personajul în dificila situație
de a se afla în tabăra adversă chiar cu ființele cele mai apropiate: mama și
bărbatul iubit.
„Se scoate gheață din ghețar, gheața pură și albă din Norvegia, și se comercializează drept cea mai exotică gheață pe care o poți servi într-o băutură, un mini-iceberg care plutește într-o băutură aurie, dar nu le-o vând și clienților norvegieni, nu, nu, ei sunt cei care efectiv nu pot plăti pentru ea. Gheața trebuie exportată în țările deșertice, în țările bogate în petrol, și acolo va fi vândută precum aurul, de parcă ar conține aur”.
Distopia imaginată
de scriitoarea norvegiană este una plauzibilă, ba chiar previzibilă, în niciun
caz una SF, și de aceea poate mai înfricoșătoate: imaginea pământului lipsit de apă, fără ploaie, fără
râuri care să stabilească legături cu mările și oceanele, fără posibilitatea de
a-ți spăla corpul, de a-ți potoli setea, de a-ți pregăti mâncarea, cu riscul de
a muri oricând de la apa contaminată. Toate acestea sunt imaginate și descrise într-o manieră cât se poate de simplă și tocmai de aceea convingătoare:
„Apa în sine este
incoloră, lumea din jurul ei este cea care îi conferă culoare, prin reflexia
cerului, prin împrejurimi; apa nu este niciodată doar apă”.
No comments:
Post a Comment