Tuesday, January 29, 2019

Vânătoare de licurici





             Prinde un licurici! 
Așa am citit în miezul unei nopți de primăvară pe bilețelul ăla verde-mentă prins în Pomul vieții dintr-o sală de clasă din Bistrița. Nu prinsesem niciodată. În copilărie nici măcar nu mi-i puteam imagina dincolo de o luminiță difuză, inefabilă. Dincolo de real.
Într-o toamnă, i-am întâlnit și la Truman Capote. De la el știu că licuricii mor de drag să brodeze luni mici în cerul albastru.
Peste câteva anotimpuri, când am ajuns în țara de hârtie a Soarelui-Răsare, am găsit  la Kawabata mai mulți, prinși într-una dintre cele mai sugestive metafore ale vieţii: vânătoarea de licurici. În cadrul unui concurs, oamenii se întrec în a prinde strălucitoarele făpturi. Dintr-un turn se eliberează din cînd în cînd licurici, iar cînd se aprind, oamenii se străduiesc să-i prindă, înainte ca aceştia să atingă suprafaţa lacului.
Și uite așa, viața aia mai scăpărătoare și mai inconsistentă decât licuricii din mintea mea, mai căpăta un sens: o cursă de pândă și de urmărire a frumuseții efemere. Suprema răsplată: privirile şi sufletele hrănite din frumuseţea și taina „nimicurilor” trecătoare. Sub orice nume ori forme s-ar deghiza ele.

Și, dacă tot am prins câțiva și o să mai plec la vânătoare, o să las și pe aici niște dâre din lumina lor. 










No comments:

Post a Comment

Burhan Sönmez și povestea cioplitorului în piatră

  https://www.observatorcultural.ro/articol/burhan-sonmez-si-povestea-cioplitorului-in-piatra/ Burhan Sönmez este unul dintre cei mai import...

Cele mai citite