Anul acesta, marea hoinăreală a fost mai mică. S-a
petrecut cel mai adesea printre câmpurile dintre două sate, pe bicicletă. Și
mai cu seamă seara, când soarele își întoarce fața către alte lumi.
Cea mai mare parte a copilăriei mi-am petrecut-o pe lângă bunica. Scăpătatul era apusul ei. De la ea l-am moștenit. De câte ori ies cu bicicleta, vânez scăpătatul și îmi amintesc mâna ei pusă streașină la ochi și toate acele treburi pe care le aducea ori le grăbea amurgitul.
Îl privesc
și îi fac multe poze, cam din același punct
din care orizontul se arată mărinimos și face risipă de nuanțe, în timp ce soarele alunecă
de la stânga la dreapta și se lasă înghițit de pădurea din vârful dealului, aflat
la câțiva kilometri de bicicletă, unde mergeam pe jos după toporași și viorele,
ritual copilăresc de primăvară. Uneori îl vânez până acolo, de dragul
versatilității mai ales.
Și
de câte ori iau urma scăpătatului, o fac și cu bucuria de a contempla și
interioriza frumusețea efemerului pentru care cultura japoneză are un veritabil
cult, materializat nu doar în frumusețea trecătoare a florilor de cireș, ci și
în apusul soarelui, în ruginirea frunzelor, în lumina licuricilor. Și nu are
doar un cult, ci și un concept și el foarte drag mie - mono no aware - , potrivit căruia secretul vieții constă în puterea
de a vedea și de a savura frumusețea efemerului, de a putea simți freamătul
vieții pe suprafața lucrurilor, grația trecerii timpului.
De pe la sfârșitul lui octombrie, începe să se
întunece și scăpătatul. Dar tot mai găsește lumina câte o crăpătură prin care
să se strecoare. Ca să nu scăpătăm. Așa ne-a învățat Leonard Cohen.
No comments:
Post a Comment