Tuesday, January 7, 2025

Samuraii și calea parfumului

    

  

Arta parfumului este una dintre cele mai vechi din lume, urmele sale putând fi găsite în preistorie. Deși japonezii sunt una dintre vechile civilizații care nu foloseau parfumurile de corp (din respect pentru ceilalți), ei au fost și sunt extrem de sensibili la parfumul lemnelor aromatice sau la tămâie. În locul apelor de toaletă lichide aplicate direct pe piele, ei preferau parfumul subtil al veșmintelor, al corpurilor învăluite în fumul de tămâie sau al săculeților de mătase parfumați pe care îi purtau în trecut asupra lor.

    Mirosurile au dat naștere unei arte specifice în Japonia, aprecierea estetică a acestora fiind independentă de utilizarea lor religioasă, medicală sau cosmetică. Kōdō, artă olfactivă unică în lume, necunoscută totuși publicului larg, presupune o ceremonie în care participanții sunt invitați de un maestru de ceremonii nu să miroasă, ci să „asculte” mirosurile lemnelor aromatice, rare și prețioase, tăiate în fâșii subțiri. Calea japoneză a parfumurilor este o idee poetică în sine, un mod de a fi, un ethos unic care a generat o estetică olfactivă independentă de tradiționala artă a parfumeriei.

    În epoca Edo, kōdō a fost o artă foarte populară și în rândul soldaților japonezi, o cale integrată în artele marțiale, menită să-i ajute pe soldați în mânuirea sabiei, prin atingerea perfecțiunii și a profunzimii, alături de ceremonia ceaiului, a picturii și a caligrafiei. Printre cele nouă principii ale mânuirii sabiei exista și acela al interesului pentru toate celelalte arte. Kōdō era văzut drept un exercițiu marțial, soldații fiind invitați să aprecieze frumusețea parfumurilor, făcând abstracție de tumultul războaielor și de starea uneori deplorabilă a cortegiului militar.

    Kōdō presupunea liniște, concentrare, simțul calității, exercițiul diferențierii, discernământ, capacitatea de a sesiza invizibilul, a ceea ce nu poate fi văzut din exterior, de a dobândi o viziune extralucidă și profundă, dezvoltarea simțului detaliului, a infimului, perceperea sau intuirea celei mai mici mișcări sau a unui freamăt insesizabil. Kōdō îi învăța pe soldați să fie atenți la cele mai mici lucruri, ceea ce era vital pentru supraviețuirea lor sau pentru nevoia de a nu fi surprinși. De asemenea, sobrietatea și economia de gesturi presupuse de arta parfumurilor îi învăța pe soldați să nu facă acte inutile. În plus,  kōdō oferea posibilitatea să asculți ceea ce nu se aude. Invizibile și insonore, miresmele constituie indicii ale existenței lucrurilor, mărturie a prezenței lor imperceptibile pentru celelate simțuri, iar arta războiului cerea anticiparea evenimentului, grație unei fine fluidități perceptive.

    Strâns legată de percepția sensibilă a lumii, kōdō  se dovedește o estetică minimalistă și prin urmare vitală, nici pe departe doar una relaxantă. 

No comments:

Post a Comment

Samuraii și calea parfumului

        Arta parfumului este una dintre cele mai vechi din lume, urmele sale putând fi găsite în preistorie. Deși japonezii sunt una dintre ...

Cele mai citite