https://www.observatorcultural.ro/articol/calatorii-prin-traume/
Ca și în Supraviețuitorii, și în Gara Malma, tradus recent la Humanitas Fiction de Andreea Caleman, Alex Schulman explorează tema familiei disfuncționale, în special trauma copilăriei, modul în care problemele părinților afectează, uneori iremediabil, viețile copiilor, chiar dacă aceștia sunt, în esența lor, iubitori și bine intenționați. O atenție deosebită se îndreaptă către certurile părinților auzite pe furiș de copiii pe care frânturile de replici nemiloase îi aruncă în teamă și incertitudine.
Așa
cum a făcut-o și în romanul său anterior, dar fără elemente autobiografice
concrete (propria traumă rămâne însă în fundal), Schulman recurge la trei
perspective diferite și la o cronologie alternantă, întinsă de-a lungul a
câtorva decenii. Fiecare narațiune o luminează pe cealaltă prin amintirile și
reflecțiile personajelor, prin cercurile concentrice pe care le formează
depănarea unor incidente din copilărie care marchează viața adultă. Povestea
lui Shulman devine un labirint emoțional, structura fiind una nelineară,
complexă.
Prima
călătorie cu trenul între Stockholm și Malma, o localitate din mediul rural
suedez, e făcută de Harriet cu tatăl său, când fetița avea opt ani și fusese
părăsită de mamă. Harriet și tatăl plănuiesc să îngroape rămășițele iepurelui
de companie cumpărat pentru a o consola când mama ei a plecat, luând-o cu ea pe
sora lui Harriet. Copilul urmărește cu sufletul la gură fiecare mișcare a
tatălui, fiecare gest, fiecare privire, fiecare încruntare. Caută să rezoneze cu părintele care inițial
refuzase să rămână cu ea după divorț, invocând tocmai faptul că nu sunt pe
aceeași lungime de undă. Va rămâne mereu cu privirea rătăcitoare, mereu absentă
din prezent, mereu povestind episoade din copilărie, iar asta îl irită pe
Oskar, soțul său, cu care va face cea de-a doua călătorie la Malma, o călătorie
din care ea nu se va mai întoarce. Fiica sa, Yana, nu va ști de ce revine doar
tatăl. Yana va face cea de-a treia călătorie când va fi adultă, singură și
confruntându-se cu probleme de greutate, căci în copilărie mama folosise
mâncarea ca pe o monedă de schimb pentru dragostea copilului. Și ea încearcă să
dezlege trecutul, să-și înțeleagă familia.
Înaintea
fiecărei călătorii se întâmplase ceva fatal și un mesaj crucial îi așteaptă în
gara Malma pe toți. Trauma care va marca cele trei generații s-a declanșat în
copilăria lui Harriet, când aceasta trăsese cu urechea la o ceartă a părinților
din care află nu doar că aceștia se vor despărți, dar mai ales că niciunul
dintre părinți nu o vrea, amândoi preferând-o pe sora sa. Va rămâne cu tatăl,
un bărbat care nu știe să-și exprime sentimentele, iar trauma respingerii îi va
submina deciziile din întreaga viață: „Și mama, și tata o voiau pe Amelia, nici
unul pe mine. Discuția o trăiesc în fiecare zi. Eu sunt cea pe care nu o alege
nimeni, mereu am fost, mereu voi fi”.
Călătoriile
cu trenul sunt și călătorii în timp, căci personajele sunt convinse că viitorul
este deja prestabilit de alegerile părinților, dar ceea ce s-a întâmplat e
nestatornic, mereu în mișcare, atâta timp cât există secrete, motivații
ascunse: "Mama voia să spună că e bine să priveşti înainte, fiindcă
viitorul e nescris şi frumos, plin de oportunităţi. Dar mama se înşelase, îşi
dăduse Harriet seama, și acum era convinsă că e invers. De fiecare dată când se
gândea la lucruri din trecut, le vedea într-o altă lumină. Istoriile se
schimbau tot timpul. Poate că de aceea ajunsese obsedată de propria-i
copilărie, fiindcă era un loc viu, în care totul era în mişcare. Mama se
înşelase şi în privinţa viitorului. Harriet simţea tot mai adesea că nu are cum
să schimbe traiectoria pe care fusese împinsă. Era prizoniera alegerilor pe
care alţii le făcuseră pentru ea, doar o purtătoare a otrăvii spre generația
următoare".
Toate
personajele încearcă să scape de cătușele trecutului, să găsească în copilărie
un adevăr neștiut care să le ajute să se perceapă altfel, căci trăiesc parcă
sub semnul unei fraze din Foer: „Uneori îmi aud oasele trosnind sub greutatea
tuturor vieților pe care nu le trăiesc”. De cealaltă parte a căutărilor revine un
gând din Pablo Neruda: „O singură dată în viață se întâmplă să te vezi cu adevărat
pe tine însuți, spuse ea. Și asta e ori cea mai fericită, ori cea mai amară
clipă a vieții tale”. Pe măsură ce călătoresc prin zona rurală suedeză în
soarele din septembrie, la mulți ani distanță, legăturile dintre personaje și motivele
călătoriile devin clare.
Nu
știm dacă Yana va reuși să evadeze din traumă, știm doar că ceilalți nu au
făcut-o. Și mai știm că incapacittaea adulților de a-și exprima sentimentele
face ca, pentru mult prea mulți, fericirea copilăriei să fie doar o iluzie:
„Harriet e acolo, cu tatăl ei, dar complet singură în gară. Tatăl nu o
îmbrățișează când e tristă, ci o fotografiază. Oskar închide ochii. Copilăria e
o instalație inexplicabilă, ca o lucrare de artă mosdernă. Neînțeleasă și
inutilă. Își vine doar să dai de pământ cu toată porcăria”.
Shulman
scrie o narațiune vie, în care evită explicațiile directe și până la ultima
pagină cititorul călătorește în timp și spațiu alături de personaje, caută semnificații,
legături, dezleagă metafore. Una dintre cele mai sfredelitoare metafore este cea a iepurașului pe care Harriet îl
primește după ce este părăsită de mamă. Îl iubește enorm, dar, într-o zi, când
se dă jos de pe un dulap, îl calcă pe cap. E o alegorie crudă, prin care
Shulman sugerează că nu doar visele, ci și viețile firești ale copiilor sunt
strivite de neatenția părinților, de nepăsarea sau de incapacitatea lor de a
vedea ce poveri aruncă pe umerii copiilor.
Alex
Shulman, Gara Malma, Traducere din
suedeză și note de Andreea Caleman, Humanitas Fiction, 2024
No comments:
Post a Comment