Thursday, June 6, 2024

Sensul – frumusețea mutată într-o poveste

 


https://www.observatorcultural.ro/articol/sensul-frumusetea-mutata-intr-o-poveste/

Încă de la prima frază, Castelul din orașul meu, noul roman al Ioanei Bâldea Constantinescu surprinde prin vraja frumuseții frazei. Cuvintele se întrepătrund într-un vârtej sinestezic al lumilor ce prind viață, într-o infinită subtilitate a jocul dintre ceea ce a fost și ceea ce este, dintre ce se vede și ce se simte, dintre trăit și scris: „M-am gândit că e timpul să scriu despre vechea mea viață. Când eu nu voi mai fi, lumea își va ține oare o secundă respirația? Muzica se va rostogoli pe caldarâm fără să se spargă cu clinchet de ciob. Simt asta. Va cădea liniștit, ca fulgul, ca întunericul care-și târșeşte picioarele pe acoperiş. După care va amuți. Mă va înfăşura în miezul sunetelor calde ca puful proaspăt sub care zvâcneşte inima tânără şi într-o străfulgerare mă va uita. Uitată cu mine va fi casa noastră răsucită într-un cilindru pe intrarea plină de hortensii, uitate petele de soare răzlețite pe asfalt, uitat gândul asta care nu-mi dă pace, în care mă legăn ca-ntr-un scrânciob, uitate durerile care-mi leagă nervii de carne”.

Cel care scrie este Johannes Schell, bătrânul și celebrul atropolog și romancier, plecat din România în Germania, mai exact vândut de statul român. Plecarea sa a însemnat șansa excelenței științifice, dar mai ales despărțirea de Clara și de fetița acesteia, Martha. A însemnat glorie, dar mai ales singurătate și povara sentimentului de lașitate, vina de a fi lăsat în urmă o femeie și o copilă care l-au iubit și pe care le-a iubit. Păstrându-l sub piele, l-a lăsat totuși în urmă pe Hanno, tânărul care își plimba, împreună cu Martha, câinele imaginar, pe Spatzi. Peste zeci de ani, reîntors în România, bătrânul Hanno îl va plimba pe Spazi cel real. Iubitor de muzică și de povești, vina este muzica ce-i răsună cel mai puternic pe dinăuntru, iar scrierea propriei povești singura bucurie, muzica ce-i curge prin vârfurile degetelor, singura cale de a face loc Lumii Vechi în Lumea Nouă, de a supraviețui, de a atinge lumina, de a strânge într-un ghem cu fire transparente amărăciunea și bucuria. Pânza de poveste țesută peste realitate e felul său de a supraviețui.

Alergat de timp, se sprijină pe paginile scrise, ele îi sunt cârjă, prin ele simte că are un rost. Prin povestea scrisă poate pune viețile ca pe niște rufe la uscat, în soare. Poveștile sunt sforile lui de care se ține agățat și astfel se simte viu „între sunt și am fost”, târându-se prin prezentul împovărător. Doar scrisul umple vechile lumi de viață și tot el învinge frica, cerne frumusețea adevărului. Iar textul Ioanei Bâldea Constantinescu capătă o frumusețe „trupească”, o frumusețe frapantă, o magie a formei înseși, un amestec de gingășie și profunzime cu puternice sensuri spirituale.

Cu multiple niveluri de lectură și cu o structură complexă, amplu ramificată în timp și spațiu, cu o intertextualitate discretă și profund sugestivă, macro-istorie, frescă a Bucureștiului de altădată și roman de dragoste, Castelul din orașul meu nu spune doar povestea lui Hanno, ci deapănă și poveștile a trei femei, mame și fiice - Clara, Martha și Theo -, dar și amarele povești de viață ale femeilor din familia lui Hanno, femei ce au trăit într-o comunitate de sași dintr-un sat din apropierea Sibiului, un sat care moare de la o zi la alta, ele fiind ultimele supraviețuitoare din acea LumeVeche.

La zeci de ani distanță, prind viață, în cercuri concentrice, copilăria Marthei și copilăria lui Sebastian, ipostazele de fiice și de mame întruchipate de Clara, Martha și Theo. Toți trăiesc în lumi care se prăbușesc, iar durerea mamelor contaminează parcă fiecare generație. Clara avusese parte de o copilărie plină de violențele mamei și indiferența tatălui. Îl iubește pe Hanno, dar Martha este fiica profesorului acestuia și ambele se văd părăsite când Hanno pleacă din România. Clara moare în cutremurul din ʼ77, Martha se afundă în tăcere pentru mulți ani, alături de un tată care nu o iubește. Va fi salvată de femeile din familia lui Hanno, rămase și ele singure într-un sat care se stinge ușor-ușor. Toată suferința îndurată de Martha îi va marca relația cu Theo, fiica sa.

Copiii sunt niște seismografe ce înregistrează și interiorizează neputincioși prăbușirile sufletești ale mamelor. Masa cu cinci picioare, sufragerii și copilării gemene unesc Lumea Veche și Lume Nouă. De o parte și de cealaltă a timpului, personajele trăiesc așteptând ceva. Par niște animale care se retrag în vizuina lor, mulțumindu-se cu o clipă de siguranță. Toți își doresc măcar niște fărâme de sens. Obsedată de sunetul lumii și consumată de foamea după un oraș care nu mai există, Theo e obosită, nu mai lucrează la radio și frecvențele Lumii Noi nu o prind. Vrea liniște, vrea să-și tragă sufletul într-o lume accelerată în care totul devine caricatural, schimonosit, în care pierderea devine miezul existenței: „În copilăria ei, Theo a vrut să se facă arheolog. Până la urmă, lumea de acum nu e decât un alt șantier. Trebuie excavate cu grijă toate resorturile ei vitale. O să capete logică”.

Totuși, în această Lumea Nouă care se aude prost, desenele pe asfalt se pot șterge și se poate desena lumea dorită. Iar un copil dansează ca un derviș în miniatură, în timp ce în jurul lui Hanno „miroase a soare stătut, a speranță făcută zob, a oraș care mustește de neîmpliniri. A toate frustrările mele îmbibate cu frică. A om tânăr în haine bătrânicioase. Între toate astea, copilul dansează fără nicio grijă pe lume, într-un timp al ei, încă neciobit”.

Într-o lume care dispare, bucată cu bucată, toate personajele, obosite de nimicul și agitația sterilă care împânzesc noua lume, caută un sens al vieții, al suferinței, întrebându-se cine sunt ele în acel capitol de viață. Ei bine, salvarea acestui timp încă neciobit, salvarea frumuseții clipelor de iubire pare a fi singurul sens cu valoare umană. Este și ideea pe care autoarea o transmite într-o scrisoare către cititori: „Cartea asta este pentru toți cei cărora li se cutremură lumea. Care se ascund în vizuinile din capul lor. Care pierd bucăți din cine sunt. Și care se agață de cioburile de frumusețe ireală în care au iubit și au fost iubiți. Poate că asta înseamnă, de fapt, să fii salvat”.

Și această salvarea pare mult mai ușor de atins când omul poate simți frumusețea și tandrețea întregii lumi care îl înconjoară: muzica lui Mahler, hortensii, flori de caprifoi, șerbetul de cacao, plăcintele cu vanilie, o glicină, zimții unei frunze care tremură sub soare, Satie, Dvořák, dulceața de cireșe amare, un fir de linariță, mirosul de levănțică, cafeaua, cărțile, tarta cu prune și nuci, grădina care mișună de licurici, bujori, un ceai într-o ceașcă de porțelan, mirosul de înghețată, scaune ornate cu păsări. Și peste toate - muzica, în absența căreia „ți se usucă sufletul, se smochinește înainte de vreme și se destramă, știi? Se duce cu vântul”. Cioburile de frumusețe devin niște „fâșii luminoase, bine îngropate”,  ce reverberează ca niște „spinări de licurici”, iar „lumea e din nou un smochin izbucnit într-o bordură ciobită”.

„Nu există continent mai vast decât absența” își spune un personaj la un moment dat. Totuși, frumusețea pare mai vastă, iar muzica este o cheie ce deschide uși și drumuri, lipește cioburile unor lumi destrămate, oprește risipirea de sine, depresiile funcționale: „E foarte curios cum printre toate amintirile mele alunecă muzica: Muzica acestor oameni pe care i-am cunoscut cândva. Nu curge, se strecoară. Nu leagă lucrurile între ele, dar face lumină în cotloane întunecate și desenează acel ceva nenumit – atmosfera”. Muzica și scrisul prin care Hanno țese bucățile lipsă, spunându-și cu bucurie: „Încă pot să meșteresc o bucată de timp în care ne ținem de mână. Căldura ei e vie și, cât timp o simt, trăiesc”. Scrisul este pentru el „un dans care sudează splendoarea cu oroarea. Uneori în aceeași mișcare”, transformând durerea într-o lume nouă: „Eu doar îmi așez lumea pe dinăuntru din nou, și din nou, și din nou oasele mele se descleiază”. Poveștile și muzica oferă coerență trecutului și dau sens vieților din care lipsesc bucăți, salvând dragostea pierdută, strălucirile din cuferele cu amintiri. Astfel, Hanno își face lumea lui, ca să nu moară în lumile altora, mută frumusețea într-o poveste și lasă vulpea înspicată să se plimbe prin vizuina minții sale.

Muzica lui Mahler, Castelul și vulpea sunt suprapersonaje ale romanului Ioanei Bâldea Constantinescu, mijloace de coerență a semnificațiilor și a lumilor spațio-temporale, de punere în relief a dramatismului evenimentelor, chei ce îl așteaptă pe cititor să deschidă ușile către inima textului care se dovedește o necontenită țesătură de surprize. Doar în Scrisorarul lui Mihail Șișkin m-am mai bucurat de o astfel de poveste senzuală și luminoasă, în ciuda atrocităților istoriei și a existenței cotidiene.

 

Castelul din orașul meu, Ioana Bâldea Constantinescu, Editura Litera, 2024

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Cum ajungem la singurătate

🌱Singurătatea nu este numai un simptom, adică un semn al unei boli, ci este ea însăși o boală. 🌱Faptul că și tinerii suferă de singurătate...

Cele mai citite