Dacă romanele scrise de Viorica Răduță se disting prin construcția
inteligentă, prin scriitura poetic-metaforizantă și structura de adâncime cu
efecte de lungă durată, în eseurile și cronicile autoarei migala și
seriozitatea se transformă într-o analiză deosebit de profundă. Acuitatea
critică și teoretică face posibile lanțuri de idei și de asociații, conexiuni
care surprind cititorul și deschid noi perspective, chiar și acolo unde
sensurile păreau epuizate.
Pe cei care au citit romanele ei nu-i va surprinde faptul că ne aflăm în
fața unei scriitoare care nu face niciun compromis în privința profunzimii și a
expresivității. Dar în volumul Eseul și păgânul descoperim o altă dimensiune
a autoarei: aceea a eseistei și a criticului cu o cultură vastă, dar și cu o
sensibilitate teoretică rar întâlnită în eseistica noastră contemporană.
Analiza și interpretările Vioricăi Răduță își dezvăluie cu ușurință
organicitatea, textele alcătuind un puzzle ce dezvăluie un tablou de ansamblu
dominat de autoexigența ce stă în spatele analizelor în oglindă pe care aceasta
ni le propune, fie că e vorba de corespondențele text-imagine sau text-text.
Autoarea identifică conexiuni subtile pe care le pune în valoare grație unei
interpretări nuanțate, dezvoltând o filozofie a simbolurilor, în special a
tehnicii anamorfozei, a proiecției distorsionate care solicită privirea și
deschide noi căi interpretative.
Eseul și păgânul este, în esență, o
carte despre felul în care putem gândi literatura dincolo de rezumat, dincolo
de etichete sau de sistemele canonice. Viorica Răduță propune o viziune care
este deopotrivă poetică și teoretică. Firul ce permite înaintarea prin labirint
este perspectiva în oglindă preluată din catoptrică, tehnică dezvoltată inițial
în China, în timpul dinastiei Ming. Imaginile deformate se bazau pe diverse
unghiuri de incidență a reflexiei, ceea ce ce permite explorarea
perspectivelor, așa cum o fac artiștii contemporani în pictură, fotografie,
tipografie, sculptură, film, video, artă stradală, artă digitală, jocuri,
holografie, instalare. Viorica Răduță urmărește translarea tehnicii
anamorfotice în literatură, iar exemple din literatura noastră sunt subordonate
mecanismelor de iluzie catoptrică.
Privită din acest unghi, literatura nu este niciodată o simplă
reprezentare, ci o reflectare complexă, uneori distorsionată, care ascunde în
ea alte imagini. Din aceste deformări se nasc sensuri noi.
Autoarea dezvoltă o adevărată filozofie a oglinzilor
literare, în care textul se privește pe sine, se deformează, se multiplică,
reflectă alte texte și, mai ales, ne reflectă pe noi, cititorii, în actul
interpretării.
Levantul lui Mircea Cărtărescu devine, în această lectură, un „glob de
cristal”, o „oglindă sferică” în care se răsfrânge ironic și tandru întreaga
poezie românească — de la Alecsandri la Eminescu, de la Arghezi la Nichita
Stănescu. Este o scriitură compusă din „capete” și „stiluri” – în spirit
arcimboldian – care oferă o imagine fragmentară, dar vitală a literaturii. Unghiurile
vizuale care modifică tot, artificiile de perspectivă sunt urmărite și
analizate îndeaproape și în Nostalgia, Travesti sau în Orbitor,
proza cărtăresciană fiind privită ca „o maşină catoptrică în care anamorfoza
creează acele perspective magice, bazate pe o mişcare a privitorului/vizionarului
bine ordonată în lumea iluziei şi inițierii după calcule determinate/strunite
narativ”.
Tehnica deformării ce caracterizează
jocul anamorfotic – cu decriptarea inedită a situațiilor și a
personajelor așa cum apar acestea dincolo de dualități, măști, deformări,
puneri în abis, iluzii textuale, încifrări și descifrări - este urmărită și surprinsă
și la ceilalți reprezentanți ai culturii române menționați mai sus. De o
atenție deosebită se bucură însă limbajului sculptural brâncușian, simbolurile
subsumate conceptului de „interval” fiind interpretate în special din
perspectiva transcendentului perceput nu doar la nivel de univers al odiseei
sculpturale, al procesului „alchimic” instituit de Brâncuși, ci și în
analogiile cu opera eminesciană și blagiană, pe care autoarea le sesizează
riguros și suplu.
Sunt analizate cu aceeași finețe corespondențe, continuități, simboluri,
axe inedite și subtile din operele semnate de Eminescu, Nichita Stănescu,
Lucian Blaga, Caragiale, Eugen Ionescu, Bacovia sau Ioan S. Pop. Indiferent de
natura textelor asupra căreia se oprește atenția scormonitoare a Vioricăi
Răduță, exegezele dense și deloc banale din acest volum impresionează prin
rigoarea documentării, prin acuitatea critică, prin voluptatea speculației
ideatice și prin stăpânirea unui limbaj de specialitate.
Eseul și păgânul este o carte care ne
învață că literatura nu este doar obiect de analiză, ci și spațiu de reflecție,
de miraj, de seducție intelectuală. Este o pledoarie pentru o lectură activă,
creativă, profundă, care ajunge în măruntaiele literaturii și ale omului. Dar
este și o invitație la a reciti marii autori cu o privire nouă, laterală,
deformantă — dar tocmai de aceea revelatoare, ca într-o oglindă care,
distorsionând, revelează esențialul.
Această carte ne reamintește că eseul este, în cele mai bune forme ale
sale, o literatură a ideii. O formă de gândire care nu explică literatura, ci o
însoțește.
No comments:
Post a Comment