Măsura omenescului depinde adesea de tipul de ecran pe care îl interpunem între noi și lume sau între noi și interiorul nostru. Uneori privirea e un filtru solar care păstrează intacte obișnuințele, prejudecățile, suprafețele. Alteori devine o lupă ce pătrunde scormonitoare dincolo, în nevăzut.
În binecunoscuta Parabolă a orbilor a
lui Bruegel, călăuzirea orbilor de către orbi este tragică, sensul semnalului
de alarmă fiind evident. Dar orbii nu seamănă între ei și adesea orbul îl poate
călăuzi pe orb, fără a se prăbuși, căci orbirea nu înseamnă doar incapacitatea
de a privi realist și responsabil în jur. Mâna orbului căzut din tabloul lui
Bruegel (tablou în care umanitatea s-a recunoscut în cele mai tragice și mai
disperate momente ale sale) se întinde către o floare, un iris ce ar putea
simboliza speranța în salvare. O salvare poate prin înțelepciunea ce urmează
după cădere, după orbire. Orbire ce poate oscila între binecuvântare și
blestem. Legarea la ochi poate fi o fundătură sau un drum cu sens dublu. Turn
Babel sau limpezire.
Elias
Canetti, Jose Saramago, Ernesto Sábato, Gellu Naum sau Kawabata sunt printre
marii scriitori în operele cărora orbirea a devenit o supratemă. Totuși, în
literatura lor, orbirea se vede diferit. Dacă Saramago și Canetti tematizează
orbirea prin prisma simțului moral și al responsabilității îndreptate către
ceilalți, Sábato și Gellu Naum abordează orbirea ca întoarcere a privirii către
interior, ca posibilitate de a pătrunde în subconștient, aducând la lumină fie
obsesii împovărătoare, fie adevăruri echilibrante. O orbire care face
abstracție de învelișul concret al lumii, tocmai pentru a se deschide către
interior, către consistență. În sensul acesta, scriitorii înșiși trebuie să devină
niște orbi. Scria Gheorghe Crăciun în Mecanica
fluidului: „Ochii sunt cei care îți asigură contactul cel mai pregnant cu
lumea. Văzul înseamnă și pipăit și senzație haptică. Consumăm concretețea lumii
văzând-o. Și patima noastră pentru concret se poate pierde în bună măsură chiar
în actul vizualizării. Multe elemente ale concretului nu mai ajung în felul
acesta să treacă în scris. Ochii noștri sunt de vină. Un orb însă face
abstracție de concretul imediat al lumii, care pentru el nu mai înseamnă decât auz,
miros, gust, simț tactil. Abia când scrie (sau își compune în minte textele) el
vede cu adevărat lumea, îi redobândește corporalitatea. E o iluzie că o vede,
dar o iluzie consistentă. De aceea, pentru a vedea lumea în scris, pentru a-i
restitui corporalitatea, scriitorul trebuie să atingă condiția orbului”.
„Poetul vede în măsura în care orbește” sau „Întunericul ne ajută să ne privim
față în față” – scria și Gellu Naum.
Orbirea
devine posibilitate de a pătrunde în subconștient, aducând la lumină adevăruri
obscure, obsesii profunde. Devine radiografie ce prinde petele albe de pe un
trup negru, altfel invizibile. Coborâre în infernul dedublărilor, în tenebrele
propriei lumi. Autocunoaștere mai mult sau mai puțin împovărătoare. Pătrundere
în substrat pentru a căpăta siguranță, deși vederea aparent orientează mai
bine. O astfel de orbire și punctele de vedere se învață.
No comments:
Post a Comment