Monday, November 25, 2019

Misterele unui râu neguros și ascunzișurile firii umane


Din 2006, când a publicat primul roman, Diane Setterfield s-a impus ca autoare ce revitalizează proza clasică, în special romanul gotic, mizând pe fascinația tainelor. Însă autoarea nu lasă misterul întâmplărilor terifiante să pună stâpânire pe roman, ci oferă subtil explicații raționale ce par ascunse în spatele secretelor de nedeslușit.
Mottoul romanului A fost odată un râu plasează romanul în această atmosferă neînțelesurilor, a misterelor, a interpretabilului: „Dincolo de marginile acestei lumi se întind alte lumi. Sunt locuri pe unde poţi să treci dintr‑o parte într‑alta. Un astfel de loc se află aici”. Ca și unul dintre fragmentele descriptive de la începutul romanului: „Noaptea, iar povestea asta începe noaptea, podul era înecat în beznă, astfel încât abia când urechea prindea vuietul adânc şi nemărginit al puhoiului de apă erai în stare să întrezărești prin fereastra aia întinderea întunecimii nestatornice care curgea și își schimba necontenit unduirea, luminată neguros de propria forţă”.
Un râu tenebros, un han condus de o femeie și multe povești pline de mister, spuse tihnit și provocator – acesta este fundalul pe care vor crește întâmplările. Acțiunea romanului e plasată în secolul al XIX-lea, în Anglia, iar viața personajelor curge precum râul Tamisa, o călătorie imprevizibilă, cu schimbări de direcție, lipsită adesea de posibilitatea de a fi controlată de voința omului.
Pe ușa hanului „Lebăda”, într-o seară de decembrie a anului 1887, în plin ritual al spunerii poveștilor, intră un bărbat necunoscut purtând în brațe ceea ce la început pare o păpușă. Apoi cei prezenți constată că este o fetiță de aproximativ patru ani. Care pare moartă. Dar e vie. Însă nu vorbește. Mister? Miracol? Vrajă?

În jurul asumării identității acestei fetițe se pornește un veritabil război, căci paternitatea îi este revendicată din trei direcții: Amstrong, fermierul de culoare al cărui fiu vitreg ar putea fi tatăl fetiței,  soții Vaughan – cei cărora le dispăruse în urmă cu doi ani o fetiță, dar și îngrijitoarea de la biserică, a cărei soră înecată cu mulți ani în urmă pare a fi revenit de pe lumea cealaltă. Poveștile inventate sunt înlocuite de o poveste în care se lasă prinși mai toți locuitorii zonei.
Toate cele trei posibilități par rezonabile până la un punct, în miezul misterului cuibărindu-se o singură certitudine deloc liniștitoare: fata a apărut din râu. De altfel, râul este suprapersonajul romanului, din care izvorăște mare parte a atmosferei gotice. După meandrele-i misterioase pare a se conduce și viața locuitorilor de pe malurile sale.  Dar nu doar viața acestora, ci și cursul poveștilor și al poveștii care le înglobează.
Citit în cheie psihologică, A fost odată un râu este și un roman al pierderii, surprinzând felul diferit  în care oamenii se raportează la pierderea unei ființe dragi. Personajele se află în proces de negare, își spun singuri poveștile care le convin, pentru a depăși suferința, își construiesc vieți reale bazate pe poveștile inventate  de ele însele. Apariția fetiței scoate la iveală răni nevindecate și fantome personale, secrete. Ascunzișurile firii umane  fac parte din misterul lumii.
Ca la Sadoveanu, în prim plan trece frumusețea și plăcerea spunerii poveștilor, hangița alegându-l ca soț pe bărbatul care știe să spună  povești. Așa își va câștiga Joe  existența, atrâgând clienții cu darul de a spune povești. De altfel, finalul romanului reia explicit legătura dintre râu, viețile oamenilor și povești: „Stând la cârma lui Collodion, care îşi urma drumul, Daunt a recunoscut că râul e ceva prea cuprinzător ca să poată încăpea în vreo carte. Maiestuos, viguros, insondabil, el se arată îngăduitor cu treburile oamenilor, până într-o zi când se poate întâmpla orice. Astăzi îţi învârte o roată ca să macini arpacaşul, mâine îţi inundă ogorul. Privea apa care se scurge pe lângă vas luând minţile multora cu false speranţe, creând impresia, prin sclipiri de lumină, că ar purta cu el fărâmituri din trecut ori din viitor. Avusese multe înţelesuri pentru mulţi oameni de-a lungul anilor; în cartea lui a adăugat despre asta un mic eseu”.
Personajele romanului sunt pitorești, multe dintre ele purtătoare de mister. Quitley este luntrașul mut, suspendat între două lumi, cel care și-a adus înapoi fetiția de pe lumea cealaltă, în schimbul rămânerii sale între viață și moarte, cu prețul vieții, dar și cu prețul morții. Doamna Constantine, percepută de ceilalți drept vrăjitoare, pretinde că pune în practică știința emoțiilor, pe care o studiase împreună cu soțul în America. Doamna Bliss își ține mereu acoperit un ochi: „Oamenilor nu le place să fie cunoscuţi pe dinăuntru, iar eu am avut necazuri din pricina asta mai mult decât o singură dată. M-am învăţat să ţin pentru mine ce văd. Bine, nu înţelegeam decât ce putea să înţeleagă cineva de vârsta mea. Îmi pare că, pentru mine, era un fel de apărare. Însă, pe măsură ce-am crescut, mi-a plăcut din ce în ce mai puţin. E o povară să știi prea mult. Când am împlinit cincisprezece ani, mi-am cusut primul petic, şi de atunci l-am purtat tot timpul. Bineînţeles că toată lumea își închipuie că mi-e ruşine de ochiul ăsta. Ei cred că îmi ascund urâţenia, dar, de fapt, eu ascund urâţenia lor”.
Tot cu puteri uimitoare este și cel mai fermecător bărbat din carte - fotograful Daunt, cel care vede dincolo de suprafețele oamenilor și ale întâmplărilor,  dar cu ajutorul fotografiilor pe care le face, cu ajutorul luminii.
Descrieri sinestezice ale naturii, suspans, povești de dragoste, secrete murdare de familie, mister, crime, mituri, perspective științifice se adună și formează cursul unei povești frumoase, cu suprafețe învolburate și adâncimi ce nu se lasă ușor întrezărite.

Diane Setterfield, A fost odată un râu, traducere din engleză de Florica Sincu, Humanitas Fiction, 2019

No comments:

Post a Comment

Burhan Sönmez și povestea cioplitorului în piatră

  https://www.observatorcultural.ro/articol/burhan-sonmez-si-povestea-cioplitorului-in-piatra/ Burhan Sönmez este unul dintre cei mai import...

Cele mai citite