Confesiunea,
cel mai recent roman scris de Jessie Burton, explorează tema iubirii, a
prieteniei, a infidelității, a maternității, a depresiei postnatale, a
abandonului, criza identitară, dar și tema scrisului, a condiției femeii care
scrie, a puterii literaturii de a oferi înțelegere și posibilitatea schimbării.
Ca
și în Muza, accentual cade pe relația
dintre personajele feminine. Dacă în Muza
citeam povestea unei artiste și a muzei sale, în Confesiunea întâlnim serpentinele și consecințele relației dintre o
scriitoare celebră și a iubitei sale. Acțiunea este plasată contrapunctic pe
două planuri temporale și spațiale. Pe de o parte - anii 1980, când Constance
era o scritoare celebră a cărei literatură ajunge să fie ecranizată la
Hollywood și când cea mai apropiată persoană îi era iubita sa, Elise Morceau.
Celălalt plan se petrece în zilele noastre și o are ca protagonistă pe Rose,
fiica abandonată de Elise imediat după naștere. Este o tânără cu identitate
fărâmițată care își caută mama:
„Țin
minte că aveai ambiții mari! era un refren pe care l-auzisem adesea. De fapt,
în viața mea se întâmplase un singur lucru cataclismic. Fusesem prea puțin
pentru ca mama să vrea să rămână. Acest adevăr m-a prins în sfârșit din urmă.
Mă tot măcinase până când n-am mai avut puterea să lupt cu mesajul care-mi
învăluia inima de mai bine de treizeci de ani. Iar acum, că nu mai știam cine
sunt, ce Dumnezeu ar fi trebuit să fac cu mine? Nu simțeam pic de bunăvoință față
de propria mea persoană. Mi-era rușine de paralizia și inepția mea – pentru că
adevărul este că toată lumea are eșecuri, motive de rușine, gânduri obsedante,
iar ceilalți par să se descurce. Reușesc cumva – merg înainte, își construiesc
o viață. Eu nu reușisem. Eram prinsă în mrejele unei femei fantomă și ale unui
iubit care părea să trăiască în propria-i fantezie, iar pentru mine nu
realizasem nimic”.
Grație
unui salt temporal, o reîntâlnim pe Constance la vârsta de șaptezeci de ani,
după treizeci de ani în care nu mai publicase nimic, singură, cu mâinile
afectate de artrită, angajând o tânără
pentru a o ajuta să scrie ultima sa carte. Mai exact pe Rose care știa
că ultima persoană care îi văzuse mama fusese Constance. Recurgând la o
identitate falsă, se apropie de aceasta pentru a aduna indicii. Ca și mama sa, este
o tânără care pare rătăcită în viață, relațiile cu tatăl și cu iubitul său fiind
mutilate. La fel ca mama sa se vede în ipostaza de a naște copilul unui bărbat
pe care nu îl iubește.
Rose trăiește o criză de identitate: nu știe cine
este pentru că nu își cunoaște mama, are alături un iubit cu care nu este
fericită, relația cu tatăl său e amputată de secretul dispariției mamei, locul
de muncă este nesatisfăcător.
Și Rose și Connie sunt prizoniere ale unui trecut plin de secrete și de suferință, eliberarea fiindu-le adusă de înțelegere și de iertare, în mare parte grație literaturii care devine un act salvator, cu valențe terapeutice. O carte scrisă de Connie în tinerețe o aduce pe Rose în preajma sa, iar cartea pe care Connie i-o dictează tinerei devine un liant și le ajută pe amândouă să înțeleagă mai mult atât din trecut, cât și din prezent.
A
crea realități alternative devine un act de autoprotecție vital. Iar oamenii pot
fi văzuți drept ficțiuni. Apropierea dintre Rose și Connie îi oferă tinerei posibilitatea
nu doar a cunoașterii de sine, ci mai ales a reinventării de sine. Prezentul
poate fi reconfigurat.
Connie
nu scrie doar o altă poveste după treizeci de ani de pauză, ci o ajută pe Rose
să-și scrie sau mai degrabă să-și schimbe povestea propriei vieți și se
eliberează pe ea însăși de povara trecutului. Iar Rose va reuși asta abia după
ce își inventează o altă personalitate, a Laurei, cu care reușește să se
identifice. Abia când devine Laura și începe să joace rolul acesteia, reușește
să scape de identitatea problematică asociată cu Rose. Îi place să se vadă mai
îndrăzneață, mai amuzantă, mai eficientă. Și în cazul ei, s-ar putea spune că forma
creează fondul.
Ambele
femei sunt prizoniere ale unui trecut plin de secrete și de suferință,
eliberarea fiindu-le adusă de înțelegere și de iertare, grație literaturii care
devine un act salvator, cu valențe terapeutice. A crea realități alternative
devine un act vital de autoprotecție. Și oamenii sunt de fapt niște ficțiuni,
autoficțiuni ce se pot scrie pe ei înșiși ca un palimpsest. Prezentul poate fi
reconfigurat și odată cu el și viitorul.
Este
interesant de urmărit relația femeii care scrie cu cei din jur, cercul de
singurătate și de liniște de care are nevoie, felul în care resimt cei din jur
pasiunea aceasta. Uneori se simt ca niște sateliți pe o orbită, ca niște ființe
auxiliare, părți din universul larg al altcuiva. O altă problemă ridicată în carte este latura
autoficțională a scriiturii unei femei. Foarte mulți consideră că o femeie nu
poate depăși propria realitate imediată, că face cu greu salturi imaginare. Așa
crede și Rose despre cartea pe care o scrie Connie la bătrânețe. Crede că va
găsi acolo secretul dispariției mamei sale, doar că Iepurele verde o dezamăgește, nu găsește acolo răspunsuri la
întrebări care o chinuiseră toată viața. Despre propriul roman, afirmă Connie: „Semne
vechi sub piele nouă. Dar prin scris îi ofer un prezent reconfigurat. Ceea ce
eu aș numi artă așa cum o știm. Care ne ajută și să ne închipuim un viitor
ideal”.
Criza identitată a
tinerei se rezolvă atunci când are această revelație: „Venisem la Connie ca s‑o
caut pe mama, dar mă găsisem pe mine însămi. Asta fusese revelația mea: că pur
și simplu nu mai puteam pierde timp sperând că oamenii aveau să mă iubească și
să mă respecte”. Și abia astfel poate continua să lucreze în continuare la
propria poveste.
https://www.youtube.com/watch?v=11oQ9TKV4MM
Jessie Burton, Confesiunea, Traducere din englezăși note de Iulia Gorzo, Humanitas Fiction, 2021
No comments:
Post a Comment