Thursday, January 28, 2021

Núria Pradas, Aroma timpului - Parfumuri cu suflet

 


 

 

 

            „Parfumul este cea mai intensă formă a amintirii” credea Jean-Paul Guerlain, iar scriitoarea catalană Núria Pradas a transformat această idee într-un motto cât se poate de potrivit pentru romanul Aroma timpului (publicat în 2018), tradus recent în limba română de Jana Balacciu Matei, la editura Humanitas Fiction, în colecția Raftul Denisei.

Cu numeroase planuri narative plasate în cea mai mare parte între cele două războaie mondiale, scriitoarea reconstituie scene din istoria și cultura secolului XX, plimbându-și cititorii prin Grasse (cu ale sale câmpuri de lavandă, loc de naștere a parfumurilor rafinate), prin Barcelona (orașul natal al scriitoarei) și prin Parisul anilor în care se ridica Turnul Eiffel și se petrecea revoluția parfumurilor. Firul catalizator al poveștilor de dragoste și de familie îl constituie bineînțeles parfumurile, mai exact arta parfumurilor, alchimia prin care acestea iau naștere și ajung să fie esența unor vieți, simbolul unor iubiri, memorie afectivă, oglindire subtilă a personalității celui care le poartă:

 

 „- Mi-a zis că parfumul ei trebuie să aibă miros de femeie. Nici de cocotă, nici de soție supusă. Nici de tânără, nici de bătrână. Nici de extravaganță, nici de discreție. Doar de femeie. Să fie parfumul feminității.

S-a lăsat o liniște întreruptă doar de clinchetul flacoanelor de sticlă mișcate de Beaux.

Pablo nu pricepuse o iotă din ce-i spusese parfumierul. Parfumul feminității? Coco Chanel era la fel de extravagantă și de ciudată ca hainele ei".

 

„O trăda parfumul. Observase deja la cină că tânăra, poate într-un exces de zel, să-i facă plăcere, se parfumase generos cu al său Indien de la Parfums Royal, prea exotic și prea îndrăzneț pentru tinerețea ei. Indien nu se potrivea cu pielea Angèlicăi; era ca și cum ar fi ieșit pe stradă în cămașă de noapte sau ar fi mers la Operă în haine sport. Ceva scârţâia. Un dezacord între om și miros".

 

Într-un interviu, scriitoarea declara că ideea acestui roman i-a venit în timpul unei documentări despre viața Caterinei de Medici care, odată cu ea a adus de la Florența în Franța și parfumurile, fiind celebră colecția ei de sute de mănuși de piele parfumate. A urmat o altă muncă asiduă de documentare privind crearea parfumurilor și Núria Pradas a dedicat un an scrierii acestei cărți. Această poveste a Caterinei de Medici a atras alte povești, astfel că în roman găsim fascinanta poveste a creării celebrului parfum Chanel nr.5, Coco Chanel și parfumierul Ernest Beaux fiind două personaje împrumutate din realitate. De asemenea, cititorul se poate bucura și de istoria parfumului Shalimar creat de Guerlain, spusă în carte chiar de marele parfumier, și el persoanaj (episodic) în Aroma timpului:

 „-Shalimar! Îl știi tinere?

-Ernest Beaux mi-a vorbit despre el. Era entuziasmat. Mi-a povestit cum l-ați creat pornind de la Jicky, cu noi molecule dulci.

-Și bergamotă, iris și, mai ales, vanilie. Am vrut să îi dau un aer oriental, o aromă de lemn și de ambră. Senzualitatea lui este un omagiu adus împăratului Shah Jahan, care, în urmă cu patru secole, s-a îndrăgostit pătimaș de prințesa Mumtaz Mahal. În onorea ei a construit Grădinile Shalimar, ei i-a dedicat Taj Mahal”.

Însă protagonistul romanului este Pablo Soto, personaj fictiv, un tânăr cu o copilărie grea, un om-nas care, ajuns în preajma lui Coco Chanel, va deveni un celebru creator de parfumuri fine. Poveștile din roman se țin lanț, parfumurile strâng în jurul lor povestea copilăriei și a familiei sale, a iubirilor din adolescență, a iubirii mature, povești ale prieteniei, ale altor parfumieri.  

Toate acestea sunt însă învăluite în parfumuri, romanul fiind o fascinantă lume de senzațiile olfactive. Arome de tot soiul se amestecă: lavandă, mandarină, paciuli, crin, angelică, ferigi, pădure, ploaie, mosc, santal, nard, bergamotă, trandafir, ylang-ylang, iar munca de documentare a scriitoarei i-a permis acesteia să-i ofere cititorului detalii ale artei de a combina esențele, de a înțelege ce reprezintă notele de bază, notele de mijloc și notele de vârf. Parfumierul este înfățișat drept un artist și este comparat cu un scriitor sau cu un compozitor, iar parfumul este văzut drept o narațiune olfactivă, romanul fiind din acest punct de vedere și un manual de a înțelege și de a simți parfumurile, rafinamentul flacoanelor, de a pătrunde în arta amestecării aromelor.

Seducător roman al senzualității, Aroma timpului ne convinge, prin povești de viață, că un parfum poate arde pielea cu amintiri, că poate fi un parfum al absențelor, că miresmele sunt emoție, senzualitate, eleganță, tandrețe, admirație. Și că doi oameni pot fi împreună într-o aromă.

               „E mirosul fugar al unei crenguțe de angelică după ploaie. Simplu și, în același timp, sublim, ca amintirea cea mai dragă. Mirosul unei nopți reci, cu ploaie, mirosul umezelii eterice, amestecată cu căldura pielii tale. Contrastul între a nu avea nimic și a avea totul”.

 

               Núria Pradas, Aroma timpului, Traducere din catalană și note de Jana Balacciu Matei, Humanitas Fiction, 2020

No comments:

Post a Comment

Burhan Sönmez și povestea cioplitorului în piatră

  https://www.observatorcultural.ro/articol/burhan-sonmez-si-povestea-cioplitorului-in-piatra/ Burhan Sönmez este unul dintre cei mai import...

Cele mai citite